Човешкия ресурс отразяващ Ф1 в българските медии

Posted: March 21, 2012 in Медии

Знам, че това е темата която много силно вълнува всички. Особено като чета коментарите след състезанията през тази и миналата година. Затова ще разкажа как аз попаднах в ТВ7.

Както вече споменах, опитвах се да намеря бюджет за пилота Християн Димитров да се състезава във Формула Рено или Формула БМВ Европа. От преди това и особено тогава ми се засили убеждението, че моторспорта има извратено възприятие в България. Познанията сред хората или феновете много често са грешни в много аспекти, а има и розови представи. От друга страна отразяването в медиите е ниско и то в голяма степен заради слабото познаване на спорта от журналистите. Тоест имахме три проблема: 1) Ниските маркетингови бюджети; 2) Слабото медийно отразяване; 3) Слабите познания.

Проблем номер 1 не мога да го реша, не съм анти-тръстов орган. Обаче последните 2 проблема сметнах, че мога да помогна за решаването им. Затова влязох в контакт с телевизията и им предложих помощ и концепция как трябва да изглежда отразяването на Ф1 и моторните спортове в България.

За да постигна това трябваше да направя профил какво трябва да умее коментатора.
Първо трябваше да си поставим цели и да разгледаме как другите са ги постигнали. Очевидно всички бихме искали коментара и предаванията да са както по ББС. За да стане това така, трябва коментаторите да са на това ниво и информацията с която те разполагат да бъде на същото ниво.

В повечето случаи, поне един от коментаторите е пилот, а вече често дори двама са такива. Затова коментаторите които на нас са ни нужни, трябва да бъдат подготвени като пилоти. Тоест те трябва да имат задълбочени познания от сферите(5 на брой) които са най-нужни за представянето на пилота:

1. Техническа грамотност – Това е най-важната част за представянето на коментаторите и много важна част от подготовката на пилотите. Много отбори и програми за пилоти организират курсове които те преминават за да могат да работят по-добре с инженерите си и да разбират какво прави колата когато карат. Много е дълга и спорна темата до колко един пилот е нужно да мисли за тези неща или не, но хич не е спорно, че трябва добре да ги разбира!

Начина по който аз исках да постигна това бе най-масовия, четене на книги. Има достатъчно книги които дори вече ги има свободно в Интернет(някой благодарение на мен:P), те са най-лесния и бърз начин за да разбереш техническата страна на спорта. Ако някой си мисли, че е достатъчно да четеш Аутоспорт и още 2-3 списания, просто е много далеч от истината и според мен дори си губи времето. В контекста за коментара на състезанията, това играе много важна роля ако искаш да разгадаеш стратегиите и разликите при отбори/пилоти. Точно това са знанията които ти позволяват да познаваш как ще се развие състезание, да можеш както се казва да го четеш.

Това е част от програмата за първото ниво в Академията на Ферари:

Mental Skills

General introduction to the mental training.

Mental skill profile of the driver

Psycophysiological assessment

Biofeedback training


Racing Simulator

Car Model Formula Abarth

Track Fiorano

Racing line study procedures

Car Setup approach

Theory

Driver Way of Learning

Performance growing path

Data acquisition system

Chassis and Suspensions Basics

Tyres

Forces acting on tyres 1

Tire Management

Brakes

Car Dynamics Basic

Weight Transfer

Influences of Aerodynamics

Driver Driving

Driving style evaluation

Пилотите които минават това ниво са между 15 и 17 години. Естествено Лука Балдизери няма да дойде да се занимава с коментатори, но все пак всичката тази информация я има в книги които са общо достъпни в Интернет. Няма да крия, че и аз самия гледах на това като възможност да се усъвършенствам и всъщност има какво още да се желае при мене в момента, за съжаление трябва сам да се мъча.

2. Представа от техниката на каране за по-добра преценка на ситуации – Това е много трудно да бъде постигнато. Най-основното е да прочетеш много съвременни книги за техники на каране и да имаш много добра представа как работят отделните компоненти на състезателните автомобили. Тоест трябва да си си свършил работата по т. 1. Все пак, ако нямаш много добра представа за характеристиките на дадена кола е много трудно да вадиш правилни изводи. В последните години от малките формули до Ф1 е задължително състезателния инженер да седне с пилотите и да гледат онборд обиколки, дори и запис на свободните тренировки. Люис Хамилтън го прави във Ф1, Макс Верстапен също го прави в картинга. Така може да бъде извлечена малко, но ценна информация. Естествено отборите имат доста по-добра идея за колите на конкуренцията им от нас. Най-точния начин обаче за един фен да разбере как кара даден пилот в дадена кола е чрез анализ на онборд обиколка в познати условия. Затова бях готов тук да използвам моите познания в това отношение.

Знаете как да намерите онборд обиколка, а по-интересното е, че ако извадите звуковия файл от нея и го пуснете в аудио софтуер ще имате графиката на оборотите. Те могат да бъдат дори и доста точно изчислени чрез една формула:) С малко умения по програмиране и подходящия софтуер, графиката може да бъде внедрена в самата онборд обиколка, но това Бърни ТВ не го позволява!

Същото може да бъде направено като се наложат 2 об. една върху друга – тогава имате и сравнение на работата с волана.

Естествено трябва да сте наясно, че всеки пилот използва различни карти на газта и различна бързина/сила/прецизност на кормилната рейка. Така всеки един специалист ще има по-точна представа за особеностите на даден пилот/болид.

3. Тактическа и стратегическа грамотност – Ако сте слушали внимателно през миналия сезон Брандъл и Култард, ще забележите каква голяма роля играеха познанията на ДК относно стратегиите и самия метод по който те се избират. Тук е нужно доста време в изследване на квалификациите/състезанията и мненията след тях. В много форуми в Интернет това се прави и данните които са нужни за обстоен анализ са общо достъпни. Това което се прави във форумите всъщност не е много далеч от това което правят и самите отбори. Преди година мисля, че имаше статия в RCE как това се върши във Ф1 с директен пример от ерата на презареждането. Предимството което пилот като Култард има е, че той знае как се променя колата в течение на състезанието, а тази информация ние в БГ е трудно да намерим.

Друг важен елемент известен на малко хора, чрез който големите ТВ канали(РТЛ и ББС) имат предимство пред зрителите е един софтуер. Той анализира състезанието и стратегията по време на самото състезание за да могат да се вземат бързи и точни решения. Този софтуер е леко скъп(мисля че беше 5000 Евро), но доколкото знам в момента се използва от Ф1 отбор, няколко GP2 отбора и дори в НАСКАР. Предложих го пред ТВ7, но реакцията бе много еднозначна. Сега знаем, че този софтуер би спасил десетки объркани състезания и стотици „доброжелателни“ коментари във форумите…

4. Бизнес подготовка – Това може би звучи много странно на повечето фенове, но за да си топ пилот ти трябва да можеш да контролираш отбора и неговите настроения. Трябва да си тим мениджър в сянка. Да ги поставяш под напрежение, а когато те те поставят под натиск да може да отговаряш бързо и правилно. Това значи да концентрираш върху себе си вниманието на отбора в продължение на целия сезон и то в положителния смисъл на думата. Тактиките и начините са много, това е нещото което всъщност най-малко очаквам от коментаторите да усещат и разбират. Ще отнеме ужасно много страници да бъде обяснено и сигурно звучи абстрактно, но ще дам само един пример. Един от бившите топ инженери на Ферари, който в момента има консултански бизнес, специално е преминал бизнес обучение за да подобри работата между инженерите и пилотите във Ферари. За феновете на отбора само ще кажа, че той както и доста други е напуснал 2009-та година.

Естествено от изключителна важност са познанията по „управление на кариерата“, с други думи казано кой шампионат и отбор защо се избират. За да имаш такива познания, трябва да имаш много широк поглед върху света на моторните спортове и да знаеш какви са причините едни пилоти да избират един или друг отбор, както и защо често се държат по особен начин който ги отличава един от друг. Това значи да следиш моторните спортове от картинга до Ф1, в Европа и Америка. За съжаление, това е нещо което поголовно българските журналисти не са изобщо наясно, като същото се отнася и за хората които се занимават с този спорт вътре в България. Обикновено се следи Ф1, WRC, MotoGP(които всъщност нямат нищо общо с Ф1) и стига толкова. Aко гледате ББС ще видите, че имат доста по-широк мироглед от това и така често обясняват някои случки след като са следили пилотите от 15-16 годишни.

5. Познанията по маркетинг и ПР естествено са част от тази бизнес подготовка при пилотите, но те не са от голямо значение в коментара.

6. Физическата и психическата подготовка – при пилотите те са най-важни. В момента психическата подготовка е може би най-важна просто защото е най-недоразвита. За коментаторите тези познания биха били допълнителен бонус когато анализират ситуации на пистата и искат да разкажат какво минава през главата на пилота. Не е случайно, че точно заради това Деймън Хил е нает в Скай. Психическата подготовка е все още не конкретизирана, а и тези познания всъщност са скъпи. Не мисля обаче, че нещо повече от основни знания за фитнес режимите и натоварванията на пилотите са нужни за коментара по време на състезание.

Не много накратко, но това е каквото е нужно като познания в спорта за да бъдеш добър коментатор.

Всичко това обаче остава на заден план ако ти нямаш гласови възможности и добро поведение пред камера. Говорим за таланта който всеки един зрител за 10-20 минути може много точно да определи колко той липсва в един коментатор. Трябва да можеш да пленяваш съзнанието на зрителя, да вкарваш емоция и в същото време да не го дразниш. Ако говориш вяло, бавно или сложно, няма да му плениш съзнанието, а само ще го дразниш. Ако пък разтягаш локуми и не следиш какво става на пистата ще го преспиваш.
Звуковите режисьори също много бързо чуват и виждат как говориш на монитора пред тях, така че не всичко е обект на лична преценка.
Не трябва да пропускам, че трябва и да говориш правилно и по-възможност не с диалектни думи!

В общи линии това е идеалния профил, за съжаление е изключително трудно да има такъв човек в България.
Но има хора които със самокритика се усъвършенстват постоянно. Моето мнение е, че когато виждаш, че не те харесват, трябва да правиш всичко възможно за да се подобриш. Ако пък не можеш тогава просто се откажи. На инат нищо няма да стане. Всичко това естествено се учи и си има хора които да ти помогнат ако имаш проблем с изказа, като логопедите или по-опитните журналисти.

Тук ще кажа, че е изключително важно зрителите да дават своето мнение за коментара. Все пак всеки един, тайно или явно чете оценките за работата си. Обаче не мнения от рода на „долен Ферарист“ за човек който е фен на МакЛарън, а по-конструктивни и с повече конкретика.

В заключение от всички коментатори които са били в ТВ7, Траян най-бързо и лесно показа, че притежава този талант да бъде коментатор и отгоре на всичко отличен репортер. Преди Истанбул 2009-та, той никога не бе взимал интервю пред камера и се справи на 95% от първия път. Руперт Шелбърн(в друг пост за него) имаше малки забележки които мисля, че Траян много бързо изчисти. За коментара същата история. Може би той най-малко се „мъчеше“ и най-много се забавляваше. Емилиян също беше чудесен като коментар от първия път, далеч не толкова пред камера, но той трудно вярва в себе си и това понякога личи. Като сложа чертата, те двамата определено най-добре се справиха от всички и мисля, че имат най-голям потенциал в България.  Естествено и те имат проблеми, но според моите наблюдения при тях са най-малки и са по-лесно преодолими предвид възрастта им.

Ако някоя телевизия реши да инвестира в тях и те имат желание на 100% да се развиват и то фокусирано в тази област като си разширяват постоянно познанията, то тогава проблема с коментара на Ф1 в България окончателно ще бъде решен в рамките на още 3-4 години. Просто обема на информацията наистина е голям. За съжаление не мисля, че това може да се случи на пазара на медиите в България.
Ако очаквате тези хора да са на най-високо ниво, то те трябва да отделят много време за да се подобряват заради обема на информацията, а все пак трябва да имат доходи за да живеят, но в момента е изключено това да се случи.
Първо заради финансовата ситуация на пазара, а след това и заради управлението което е строго аматьорско.

Защо аз не съм се опитал? Просто защото не смятам, че имам таланта да съм пред микрофона. Не защото нямам знанията за нивото в България, а защото гласа ми ще подлуди звуковия режисьор. Сигурно ако много тренирам мога да го подобря, но в национален ефир да се упражнявам? Това е пълна лудост! Имам трезва самооценка, а не пожелателна в комбинация с неистово желание да съм пред камера, както някои други.

Отговор...