За първата “гонка”, първата писта и първия път…

Posted: February 22, 2016 in Бизнес, Състезания
Tags:
Дори този 10 годишен Меган има 5 звезди в краш тестовете, но за БГ шофьора това не е достатъчно!

Дори този 10 годишен Меган има пълни 5 звезди в краш тестовете, но на БГ шофьора му трябва ниво на бронировка!

В последните месеци доста активно се шуми от медиите за инцидентите на пътя, та дори и по летищата. Някои смятат, че прекалено много се шуми, че фокуса е грешно поставен върху нелегалните гонки и т.н. Когато обаче тенденцията за намаляване на жертвите е спряна въпреки постоянния технологичен напредък в сигурността на автомобилите и когато в цивилизованите държави нелегалните гонки са почти непознати, тогава очевАдно фокуса е поставен на много точно място!

Едно от решенията на проблема очевидно са по-строги санкции. Миналата година на мой приятел му отнеха книжката в Швейцария за неспазване на дистанция и сега кара колело – правете си изводи дали законите ни са драконовски или не! Друго решение на проблема е построяването на писта на която човек да си приеме нужната доза адреналин без да застрашава нечий чужд живот.

Последното ГП на Швейцария през 54-та в Бремгартен, още от времето на Фанджо

Едно време когато Фанджо още караше… последното ГП на Швейцария през 54-та в Бремгартен!

Третото е културата и образованието, защото в Швейцария пистовите състезания са забранени от 1955-та до 2007-ма година, а до ден днешен зелените не дават да има писта.
Само че, нека да не вярваме в чудеса и да си мислим, че в близките десетилетия имаме шанс да достигнем швейцарците по отношение на дисциплинираност или социална отговорност ;) Още по-малко, че може да има само ЕДНО решение което, само и единствено да реши проблема. Такъв проблем несъмнено трябва да бъде решен от редица комплексни мерки.

В тази статия ще се фокусирам върху една от тези мерки – построяването на писта и управлението й, това е една от нужните мерки които трябва да бъдат предприети. Без съмнение моторспорта допринася за промяната на културата на пътя в положителна насока, но само ако бъде използван правилно. Обикновено сред собствениците на състезателни лицензи има много по-малко произшествия отколкото сред нормалните водачи. Най-яркия пример за това е формирането на НАСКАР и привличането на всичките шофьори които са превозвали нелегален алкохол и са бягали от полицията през сухия режим в САЩ.
Това е нормално да се случи защото на пистата се придобиват навици и рефлекси с които да се избягват опасните ситуации, а преценката за риска става по-точна и адекватна.
Изгледайте това видео с уроци от трикратния световен шампион във Ф1 сър Джаки Стюърт и се замислете само каква малка част от това се предава в шофьорските курсове!!! Замислете се колко живота биха могли да бъдат спасени ако шофьорите знаеха наистина как да спират, как да завиват и за какво да внимават?

Защо много от шофьорите си мислят, че могат да карат? Както сър Джаки казва има два начина да обидиш един мъж – че не може да прави любов и че не може да кара. Защо обаче толкова много шофьори в България си мислят, че могат да карат и то да карат бързо като пилот от Ф1? Защо макар и никога да не са стъпвали на писта вярват в това, че могат да бъдат като Алонсо или Хамилтън и лесно да владеят мощните си автомобили? Защо!?
Защото никога не са се състезавали на писта! Никога задника им не е бил сритван от 16 годишен суполанко каращ картинг от 3 годишен.
Всички са гледали Топ Гиър и знаят, че 3-мата водещи са карали абсолютно всички възможни супер коли и са страхотни и т.н.! Е да, ами как тогава един пенсионер може да бъде с 30 сек. по-бърз от Джеймс Мей? Ами да караш бързо не е просто като да натиснеш педала на газта и да имаш безразсъдна смелост както повечето „джигити“ си мислят, трябва и акъл!

Обаче за да разберат това нашите любители на високите скорости и да има такива положителни примери, тогава задължително трябва да има адекватно управление на самия моторспорт. Защо?
Ами само погледнете болшинството от хората които се включиха най-активно в тази инициатива за построяване на писта миналата година, тези които дори протестираха пред парламента. Те открито твърдят, че им е нужна писта за да не са на улицата!

Пистата Муреш Ринг в Северна Румъния с дължина 3.7 км е по общински проект и ще отвори врати догодина.

Пистата Муреш Ринг в Северна Румъния с дължина 3.7 км е по общински проект и ще отвори врати тази година.

Писта има на 200км от София – Серес. За сравнение най-близката писта до втория по големина град в Германия – Хамбург е на по-голямо разстояние, но там изобщо няма такива сериозни проблеми с т.нар. улични състезатели.
Ако моторспорт културата в страната бе на достатъчно високо ниво и тук би било същото. Пистата в Серес е открита още миналия век, а по-голямата част от българските състезатели я „откриха“ преди има няма 5-6 години. Има писти в Белград, в Букурещ, в Атина и една скъпа за достъп в Истанбул. На пръв поглед има достатъчно писти, нали така?
Отчасти да, но и отчасти не. Нито една от горе посочените писти в нашите съседни страни не гледа на България като приоритетен пазар, техните местни пазари представляват фокуса им. Те са построени с държавни, европейски, общински или частни пари с цел пистата да се използва от местните любители на моторспорта. За тях не е приоритет популяризирането на пистата им сред чуждите любители на моторспорта. Общинарите в Серес казват, че произшествията в района са спаднали драстично, но могат ли със същото да се похвалят съседите им от Благоевград?

Моторспорт културата обаче не трябва да остава на заден план, защо? Ами нека да погледнем един от последните герои „джигити“ в медийното пространство на България със звучния прякор “Зендера”. Човека се оказва доста опитен местен драг състезател който има навика да си показва уменията или липсата на такива като пали гуми по улиците.
Да не говорим за последния нелеп инцидент в Сливен, две коли да се намерят и да се сблъскат на такова огромно летище! Ако самите “състезатели” са толкова безотговорни към сигурността си, как може да очакваме промяна?
Единствения друг подобен случай за който знам е от преди няколко години с финландския пилот Мика Меки който за това, че според полицията е участвал в гонка по време на която катастрофира в тунел в Тампере бе изхвърлен от програмата на Ред Бул въпреки, че доколкото знам е бил оправдан в последствие!

Но нека не се фокусираме върху такива “състезатели”, те обикновено трудно подлежат на превъзпитание и останалите хора запалени по моторспорта НЕ трябва да бъдат гледани по същия начин като т.нар. „джигити“ и да понасят последствия за техните действия, още по-малко да страдат хората които могат да бъдат спасени по подобие на шофьорите от общината в Серес!

Трябва обаче да разгледаме как моторспорта се е развил в различни държави, респективно с това и културата която той носи – да се състезаваме само на обезопасена писта, за да може да се случи това и тук.
Ще взема за пример две много различни държави в два различни периода – Англия след края на войната и Малайзия след първата Гран При от Ф1 през 1999-та.

База Силвърстоун на Кралските Военновъздушни Сили 1945 г.

База Силвърстоун на Кралските Военновъздушни Сили 1945 г.

Както знаем от историята в Англия не са водени сухопътни боеве през втората световна война защото те са разчитали на своя флот и най-вече авиация за да защитят острова от нацистите. В следствие на това са били построени огромен брой летища, които за разлика от други такива в Европа, макар и бомбардирани не са били разрушени от настъпващите сухопътни части. Така след края на войната една малка част от тези летища стават идеалната база на която да се развие британския моторспорт, индустрия с оборот към момента от над 10 млрд. паунда и десетки хиляди пилоти.
Силвърстоун, Снетертън, Тракстън, Бедфорд, Касъл Коумб, Донингтън, Крофт, Хетел, Ландоу и Санта Под – всичко това са писти направени след войната върху бивши военни летища и това са само действащите в момента! Не знам колко други са ставали писти и са затворени в момента, може би още толкова.
Летищата са имали изградена инфраструктура, а на ентусиастите е оставало само да ги преасфалтират, обезопасят и построят боксове.

Пистата Тракстън с действащо летище

Пистата Тракстън с действащо летище

Състезанията на тези писти са позволили на британския моторспорт да се развие от едно много ниско ниво само с малки успехи преди войната до водещ в света за малко повече от 20 години. Британската автомобилна индустрия фалира заради абсурдите на профсъюзите, но големите автомобилни компании не са излезли от Англия, а напротив увеличили са присъствието си заради инженерната база която именно този моторспорт е успял да развие.
Докато в Германия, Франция, Италия или Бенелюкс е трябвало да строят нови писти и да карат по междуградски трасета като Спа-Франкошамп, в Англия са имали огромна бройка летища готови с малки промени да приемат автомобилни и мотоциклетни състезания. До ден днешен в Германия има само 6 автомобилни писти, като дори и там през 80-те и 90-те се използваха две действащи военни летища за писти в ДТМ!

Сега да разгледаме Малайзия към края на 90-те. Малка и бедна азиатска държава, обичайната история на диктатори и преврати, имало е само една писта кръстена Шах Алам… може да си представите историята за нея. В края на 80-те и началото на 90-те Малайзия става по-цивилизована държава, населението отива от селата в градовете и т.н. Правителството решава да постави Малайзия на картата на света. Как го постигат? Докарват Ф1 през 99-та. Целта е бързо постигната, всички знаем кулите Петронас покрай състезанието на Сепанг.

Ултра модерната писта Сепанг построена за $120 млн през 1999-та.

Ултра модерната писта Сепанг построена за $120 млн през 1999-та.

Обаче правителството им поставя и целта да се развие пистата Сепанг така, че тя да бъде постоянно заета и да може да се самоиздържа. Колко време им отнема? Ами 15-тина години… Малайзия в момента има по-силно развит моторспорт от целите Балкани на квадрат, с 50% по-висок стандарт от нас, тропически климат без зима и въпреки това на пистата Сепанг и отне толкова много години за да започне да се самоиздържа! Проблема е, че в Малайзия има само една писта която централизира моторспорта, съответно скоростта на растежа му е ограничена защото покрива само един район на страната.

Какви изводи може да си направим от Англия и Малайзия?

Първо построяването на писти върху бивши летища е много по-лесно, по-бързо и по-евтино. Дори и премиера Борисов веднага на прима виста заговори за летищата защото това е най-простото, най-логично решение! Отделно от това използването на авиационни писти има и други сериозни предимства. Една автомобилна писта не трябва да е построена в район където има силни ветрове, където се задържат мъгли или снежна покривка – тогава тя ще търпи сериозни загуби. Най-използваните писти в света са тези намиращи се в районите с най-добрите климатични условия. Това е още един плюс за самолетните писти, защото това са условия нужни и за тях. Кацането с реактивен самолет на снежна писта хич не е добра идея ;)

Във Франция също са използвали улични писти, но сега са останали само рушащите им се трибуни. Пистата за Ф1 от 60-те в Роан е използвала част от магистрала.

Във Франция също са използвали улични писти, но сега са останали само рушащите им се трибуни. Пистата за Ф1 от 60-те в Роан е използвала част от магистрала.

В същото време трябва да има и голяма концентрация на населението. Най-заетите известни писти по света са до големи градове. Дори и да е страхотна писта, ако района е слабо населен, тогава пистата няма да бъде популярна. Затова Франция загуби своето ГП, защото Мани Кур е в слабо населен селски район. За България избора е лесен. Между най-големите градове с най-голям турист поток и готова инфраструктура – София и Пловдив, Варна и Бургас.
Отделно на много от изброените от мен писти в Англия голяма част от някогашното летище все още се използва по предназначение като на него най-често кацат частни самолети и хеликоптери, а някои писти-летища дори са все още активни в транспортната авиация!

Второ не може да очаквате директна парична възвращаемост от писта в страна без развит моторспорт, дори ако ще пистата да е на ниво Ф1 и правителството да плаща таксите на Бърни! Просто такова спортно съоръжение в такава страна НЯМА да има възвращаемост. Има два варианта да се построи, или от държавата, или от много богат любител който го прави заради страстта си по автомобилите или моторите.
Защо? Ами най-използваната писта в света Барселона има заетост от приблизително 280 дни в годината. Наема за един ден е средно 20 хил. евро.
Тоест пистата генерира 5.6 млн евро на година приходи. Цената да построиш такова съоръжение е около 100 млн. Да, пистата има приходи и от организирането на Ф1, МотоGP и много други състезания, пистата е на печалба. Обаче колко такива дни с наем от 20 хил. евро могат да си позволят автомобилистите от Балканите? Колко шампионата биха дошли в България?

НАСКАР легендата Джуниър Джонсън. Осъждан bootlegger(човек превозващ алкохол бягайки от полицията), той и много други като него спират с опасните си занимания и организират НАСКАР.

НАСКАР легендата Джуниър Джонсън. Осъждан bootlegger(човек превозващ алкохол бягайки от полицията), той и много други като него спират с опасните си занимания и организират НАСКАР.

Пистата в Серес като общинска има народни цени, караш за 90 евро. Много отбори които взимат на пилот по 3-5-10000 евро за тест на ден знаят за тарифите на Серес, чудесното време и т.н. А колко са дошли поне веднъж? Аз не знам за такива. Просто на Серес няма никакви значими състезания или шампионати, съответно тези отбори и пилоти предпочитат да организират тестове там където им е на близо, където са големите шампионати, макар и да трябва да плащат по 15-20 хил. евро за цялата писта на ден или 1500 евро на кола на ден.
Между другото, подобна е и сметката за разните зали и стадиони. Затова няма частни зали и стадиони(освен на големите отбори каквито в БГ няма), инвестицията се изплаща, но не във финикийски знаци.
Въпреки това Серес върши идеално работата за която е създадена от общината – там хората си получават дозата за адреналин и злополуките на пътя падат с огромен процент. Инвестицията е изплатена със спасени човешки животи.

Няколко домакинства с подобна публика готова да плати минимум 100 евро за билет.

Няколко домакинства с подобна публика готова да плати минимум 100 евро за билет са нужни за да се избие инвестицията.

Накратко, първата писта в дадена държава със слабо развит моторспорт няма как да си избие инвестицията, освен ако не приема на препълнени трибуни големи състезания като F1, WEC, MotoGP, DTM и т.н. За такава писта обаче трябват десетки, направо… стотина милиона евро.

В България е имало много и всичките несериозни опити за построяване на писта. От сливенския генерал Врачев за Формула 1 писта, улична писта във Варна за GT състезания, разните проекти/идеи на Богдан Николов, Христо Стоичков, ТИМ, Стивън Ло, сега на Овъргаз, та дори и два опита за Формула Е.
Знаете ли защо всичките са били неуспешни, освен да речем… не добрата информираност на създателите за тези честно казано грандомански проекти?
Има една поговорка в моторспорта, как може да натрупаш малко богатство от моторспорт? Като започнеш с голямо!
Или друга – скоростта струва пари, колко бързо искаш да караш?

Преди няколко години мой приятел работещ като консултант за една от най-големите архитектурни агенции за строителство на писти ми каза нещо интересно след като проучвахме възможностите в страната и хората които се занимаха с тези „проекти“, та той ми каза – за да има ефект от такова съоръжение трябва да има и добра федерация! Трябва да има добра, силна, интелигентна и концентрирана инициатива от федерацията която да промотира това съоръжение с цел популяризирането на този спорт, респективно с цел популяризирането на безопасността на пътя.

Това според БФАС са мерки за сигурност. Зрителите на първата снимка от ГП на Швейцария от 54-та са по-защитени.

Това според БФАС са мерки за сигурност. Зрителите на първата снимка от ГП на Швейцария през 54-та са по-защитени.

Ние в България имаме ли такава федерация? Това е риторичен въпрос! В България пистовите състезания се провеждат при НАЙ-АБСУРДНИТЕ мерки за сигурност които дори и във Африка са по-високи! Състезанията които те провеждат в градовете често взимат жертви дори сред публиката, а мерките за сигурност са по-слаби от тези които е имало след войната!
Участниците намаляват, останали са предимно възрастни, а от малкото млади често са батки тип Зендер. Защо се случва това? Защото автомобилния спорт в България е създаден от партията майка. Сегашните „функционери“ във федерацията също идват от редиците на партията майка. Как мислите, че нашите родители са чакали понякога 10 години за кола, а тези „легенди“ са се състезавали? И то не с какви да е коли, а със забранените за нормалните хора западни коли. БМВ, Порше, чудовищата от гр. Б! Доколкото си спомням бях чел как Топлодолски карал Ферари Дейтона!? Когато за първи път видях рали Златни по Евроспорт коментатора каза, че местния шеф на „полицията“ Стоян Колев кара Форд Ескорт Косуърт гр. А, кола която струваше половин милион долара!
Не случайно в тази федерация има постоянно правни проблеми, постоянно скандали за злоупотреби, парите се разпределят по схемите на най-приближените, решенията се взимат с цел личностно облагодетелстване и т.н.
Погледнете състезанията – те са като извадени от 80-те. Кебапчетата, лентичките, полицаите дето пазят… соц! Как младите хора ще искат да участват в такава селяния? Как!?
Ако направите бар с интериор тип почивна база на съюза на миньорите и го напълните с чички и дядки над 50 години ще привлечете ли млади клиенти? Не. Само ще им привлечете подигравките!

Сега се изисква само състезателен лиценз, а някога по възможност и партиен билет.

Ферари 365 GTB/4 Дейтона. Сега се изисква само състезателен лиценз, а някога по възможност и партиен билет ;)

Същото е и с тази федерацията, младите които искат да карат гледат с насмешка на тях! Повечето участници са възрастни хора които имат виждания и представи от 80-те години. Едни и същи хора. От долу до горе. Имат супер ограничени познания за съвременния моторспорт, абсолютно никакъв интерес към съвременни технологии, тенденции или шампионати. Тотална липса на познания за редица елементарни неща от съвременния моторспорт, феноменално комични представи и накрая се чудиш дали не говориш всъщност с някакви мумии!? Или по-скоро коне с капаци които не виждат нищо друго освен това което им е пред очите!
Дори и малкото млади които участват в този спорт в България имат подобни виждания, дори често още по-екстремни и заблудени. Ето например Крум Дончев на една дискусия в НСА ми заяви, че рали спорта е най-популярния спорт в света!

Миналата година мой познат който се занимава с моторспорт, макар и много по-различен ми каза „Абе ходих на тия регионалните ралита, ама не ми харесаха, много малко коли“. Тогава с учудване го попитах на кое той казва “регионалните ралита” и се оказа, че това бил всъщност националния ни шампионат. Той си мислел, че това било любителска сбирка на пилоти от района… така изглеждат състезанията на БФАС – регионална аматьорска сбирка!

Истанбул Парк - от любима писта на пилотите във Ф1 до авто къща!

Истанбул Парк – от любима писта на пилотите във Ф1 до авто къща! Комшийски пример за некадърно управление.

Ако на тези хора им се предостави каквото и да е съоръжение, то ефекта ще е нулев. Ще забранят на всички с нехомологирани коли да карат, ще карат в началото 10-12 човека от които 5-6 ще кажат, че асфалта им яде гумите и дотук. Пистата ще се руши по същия начин както се руши пистата в Истанбул която се управляваше от турската федерация. Една от най-добрите писти в света става голям автопарк заради некадърно управление.

Затова първо трябва да се създаде моторспорт култура! Тя може да се придобие като се черпи опит от най-добрите. В Русия макар и да имат много по-голям опит в тази сфера, когато построиха пистата в Сочи дадоха юздите на бившия тим мениджър на Тойота във Ф1 – Ричард Крийгън. Преди това същото бяха направили и в Абу Даби. Това трябва на българския моторспорт – свежо начало с чужд доказан мениджмънт в моторспорта, човек който може да вдъхне доверие и да привлече нови пилоти. В противен случай ще си останат селските състезания с все по-малко участници и все повече участници по улиците!
Всеки път когато по новините дават за инцидент причинен от високата скорост, то ръководителите на моторспорта трябва да си задават въпроса защо ние не успяхме да привлечем този човек и да му спасим живота?

Ричард Кригън разви пистата в Абу Даби, сега прави същото в Сочи

Ричард Кригън разви пистата в Абу Даби, сега прави същото и в Сочи.

В България има над 20 неизползвани летища, престъпление е те да стоят и да се рушат когато могат да бъдат използвани, а хората да се опитват да се състезават по улиците или по тях без никакви мерки за сигурност! Летищата в Равнец и Чешнигирово са идеално разположени и министерството на отбраната преди години дори ги бе обявило за концесия или продажба. Те се намират между София и Пловдив, Варна и Бургас – идеално местоположение! Ако имаше сериозен моторспорт, то самата федерация или някои от участниците отдавна щяха да са ги взели и с помощта на държавата или европейски проекти отдавна, отдавна да са построили писта така както са направили в Белград.
Само че, от къде тоя акъл да го намерят като дори и английски език не знаят? :(

В заключение правителството и премиера Борисов трябва да направят всичко възможно за да се помогне за построяването на съвременно сертифицирано и обезопасено моторспорт съоръжение, защото това без съмнение ще намали катастрофите и ще доведе до намаление в разходите за медицинска помощ и загубите от намалена трудоспособност.
Построяването на такова съоръжение закъснява с десетилетия! За сравнение в последните години се построиха доста зали и стадиони за малобройни знайни и не знайни градчета и селца, доста зали за знайни и незнайни спортове във въпросните градчета и селца, но България си остава БЕЗ писта! Единствената страна с растящ брой на загинали в ПТП, въпреки прогреса при мерките за сигурност.
Знам, че феновете на моторните спортове в България са многобройни. Когато Ф1 за последно бе в национален ефир рейтинга бе 3 пъти по-голям от рейтинга който Ф1 имаше в Русия и то при наличието на руснака Виталий Петров в Лотус, а рейтинга на Ф1 бе най-високия за ТВ7! Феновете на моторните спортове в България са много, но те няма къде да практикуват своя любим спорт.
За да има успех такъв проект държавата в никакъв случай не трябва да се допитва до кликата която се счита елит на моторспорта в страната, защото държавата отдавна им е дала предостатъчно пари колкото за построяването на писта с които те си построиха хотели! Ако го направят, то резултата ще е както в Истанбул – писта която всички пилоти обожават, но никой не стъпва на нея.
Живеем в свят с отворени граници и експертна оценка трябва да се търси само от световно доказани експерти, а не от местни величия с ограничен мироглед и без основни познания.
Трябва да има федерация която да е в състояние да привлече да се състезават безопасно такива като загиналите младежи от Сливен. В момента обаче федерацията и голямото болшинство от членовете й са в състояние да привлечат млади участници точно толкова, колкото дома на миньора в Червен бряг може да привлече платежоспособни туристи от средиземноморието!

Къде е Барбадос, а къде сме ние...

Къде е Барбадос, а къде сме ние…

От 27-те члена на ЕС всички страни без България имат сертифицирана писта вкл. Малта и Люксембург! Да, дори те, но всъщност сме много, много повече изостанали. Дори Тошко Африкански от Ямайка, Барбадос и Зимбабве има къде да кара на сертифицирана писта!

Advertisements

Отговор...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s